Uitgeverij Diverti, ondernemen, onderwijs, Ontspanning.

maandag, juli 17, 2006

Oefen je schrijven

Topvoetballer wordt je niet zomaar. Daar moet je voor oefenen. Vakman wordt je niet zomaar, daar is ervaring en scholing voor nodig. Voor schrijven is dat niet anders.

Schrijfoefening: (gekopieerd van http://boekenschrijven.punt.nl/)

(Waarschuwing: De schrijfstijl van dit stukje is beslist onvoldoende)

Stap 1:
Koop een klein boek. Een boek dat niet veel meer dan 100 pagina's telt. Je leest eerst het hele boek door. Probeer voor jezelf te bepalen wat je goed vindt aan de tekst en het verhaal in het algemeen en wat niet. Ik heb zelf het boek "De duivel en het meisje" van Paulo Coelho gekocht voor deze oefening. Dit boek heeft tot nu toe duidelijk goede en slechte punten en is voor mij een uitstekend boek voor deze oefening.

Stap 2:
Nadat je het boek gelezen hebt noteer je wat jou aan het verhaal bevalt en wat niet. Hierdoor leer je wat jouw aanspreekt. Als je dit duidelijk voor ogen hebt zullen je, je eigen teksten ook meer aanspreken. De lezer zal dit ook oppikken. Hij/zij zal jouw tekst beter vinden.

Stap 3:
Lees het boek nu opnieuw maar veel langzamer. Bekijk goed hoe de schrijver zaken opschrijft. Hoe laat de schrijver de personages dingen zeggen. Op welke verschillende wijzen laat de schrijver zijn teksten leven. Met andere woorden analyseer de schrijftechniek van de schrijver. Neem alleen dat over wat jouw echt aanspreekt. Het gevaarlijkste onderdeel van deze oefening is dat je te veel over gaat nemen van anderen. Je moet nooit jezelf verliezen. Je voorkomt dit door alleen die punten over te nemen die jouw ook echt aanspreken.

Deze oefening(en) hoef je niet in 1 keer achter elkaar te doen. Dat hou je niet vol. Je kunt je ook beperken tot delen van het boek die je goed vindt of er gewoon een week of meer de tijd voor nemen. De keuze is altijd aan jouw. Ik kies zelf de beste en slechtste delen van het boek om te bekijken en neem er een week voor. Als ik het boek uit heb hoor je nog wel wat ik van dit boek vindt.

Geen opmerkingen:

Over mij

Mijn foto
Een van de uitgevers van Uitgeverij Diverti.